Familj, inredning, studier och vardagslivet i sig

lördag 11 december 2010

Julklapps funderingar

Det är faktist jätte roligt med jul... Och jag älskar
att köpa julklappar men det finns ett
Bekymmer..Vad skall jag ge barnen?? Så svårt... Har nu
Funderat på denna vagn till Ellen för hon älskar att leka med sina
dockor.Den ser fin och hållbar ut. Ifjol fick hon en Hello Kitty dockvagn
som tyvärr gick ganska fort sönder.. Inget jag rekomenderar att köpa...
Har också funderat på ett litet kök..Har sett ett fint på Ikea.. Kanske det
skulle vara något för Isabell?
Hur kan det vara så svårt?? Kanske för att barnen har en hel del och för att
vi just firat Isabell som då fick en massa fina saker och nu så har vi snart julen här med
alla fina klappar och sedan är det Ellens tur att fylla i januari..En massa
leksaker och prylar inom de här månaderna..























Har också funderat på denna maskerad dräkt som en eventuellt julklapp till flickorna... Men tja jag vet faktist inte... De gillar att klä ut´sig så jag antar att dräkten skulle vata POPP! Undrar bara var jag får tag på en dräkt??? Ångrar mig så att jag inte köpte en i Astrid Lindgrens värld då vi var dit i somrast...Men allt kan man ju inte täna på eller köpa...

Hur som helst så skall jag nu fundera över mina julklappar till barnen... Så skall vi se vad tomten hämtar...

Skön lördag..



Kram

måndag 6 december 2010

SJÄLVSTÄNDIGHET..




Grattis till FINLAND tankarna
går till dem
som en gång kämpat för vårt land.
Närmast tänker jag på min sambos farfar !



fredag 3 december 2010

Jul i vårt hus



Nu har jag införskaffat ett litet sinkhus till oss..Varit såå sugen på att skaffa ett redan länge MEN de kostar ...Lite to much.. Nu kunde jag inte hålla mig längre då jag gjorde ett besök till inrednings butiken tre små rum i Pargas Då bara ropa detta lilla hus köööp mig..

Nåja nu har vi i alla fall lördag idag och det känns verkligen skönt att ha lång ledigt! Fast min helg är nog tänkt för skolarbete, SUCK! Men måste orka liiite ännu före det blir jullov...
Lite skoj skall vi väl hinna med iaf.. Pepparkaks bak och en sväng till stan. Isabell skall få en ny halare.. Har egentligen köpt en från PoP men den är inte tillräckligt varma anser jag.. Är faktist aningen besviken :( För i höstas då jag köpte halaren så sa försäljaren att den går till hösten & vintern... Hösten jo den gick den super bra till men nu då vi haft ordentligt kallt så har den tyvärr inte hållit den värmen jag önskat!













Denna söta ängel kom också "med hem" från inrednings butiken i Pargas.. Ganska söt va?

Nu skall det bli frukost i vårat hus... Gubben och Isa sover ännu men Elleb och jag skall mysa på tumis med en god frukost!



En trevlig andra advent och en fridfull självständighetsdag!

måndag 29 november 2010

Advent välkommen !!

Och ny vecka.. Vi närmar oss julen med stormsteg!!! Känns som om det går för fort...Tycker att jag inte hinner med.. Väldigt lite julklappar klara ochhar inte riktigt fått den där riktiga julfiiilisen ännu... Pepparkakor har vi INTE bakat ännu men det gör vi 6.12... Finlands självständighetsdag då har det alltid bakats pepparkakor i vårat hus.. Ända sen jag kommer ihåg..
Så det väntar vi på...
I bilen spelar vi faktist lite julsånger redan, i alla fall då som töserna är med för de ropar genast till då vi sätter oss i bilen..Snälla mamma sätt på vår cd.. Vill höra tIpP TapP...

Lite julfiilis har vi hemma i alla fall..
Hittade fjolårets inköpta julbollar och tyckte att de kunde få en plats i hallen på skoskåpet..
På tal om hallen.. Så nu kommer det att börja hända igen.. Våran renovering fortsätter och nu i turen är trappan till övrevåningen samt väggar och tak på väg upp.. Skall bli kul att kanske få det "lilla" projektet klart till jul!









I helgen har vi ju firat våran lillis.. Ingen liten lillis mera utan nu en 2-årig tös som verkligen vet vad hon vill. Idag vid rådgivnings besöket så meddela hon helt klart att hon INTE tänker bygga ett torn av klossarna utan ett tåg.. Jepp det är våran lilla Isabell... Och då kan jag säga att detta tåg var en liiiiten grej av hennes bestämma själv jag...

För övrigt så vore jag väldigt tacksam över bra julklappstips till barnen... Nu fick Isabell en zu-zu (stavas det så) pet bana och en tillhörande hamster till födelsedagen, tänkte kanske man kunde bygga på den serien.. Vi får se!
Men nu skall månadagen avslutas med det bästa nämligen Desperate housewifes
Trevlig kommande vecka !

onsdag 24 november 2010

STORMIGT VÄRRE !!!

Det blåser sååå hårt just nu där ute att man varken vill eller kan gå ut...

Enligt Ellen och också mig så är det ända rätta just nu att slappa.

















För att få ännu mera mys-känsla så är det ljus som gäller. För då känns det EXTRA skönt
att få vara inne...

Tyvärr nog så har inte alla bara legat i en skön gunga och slappat.. Inte familjens mamma i alla fall.. Nämligen jag har stått i köket sen jag kom hem för att förberäda lite bakverk och pajer inför Isabells 2-års kalas.. Känns rätt skönt att ha lite gjort redan.



Nu skall jag krypa ner i sängen och försöka lista ut hur jag skall göra en skoluppgift som jag tycker att är verkligen svår formulerad... PUST!
Och kommer jag inte på det så då blir det nyaste numret av KOTI JA KEITTIÖ som kom idag..


BLÅSIGA HÄLSNINGAR!!!











måndag 22 november 2010

Hur mycket otur kan vi ha...

Det funderade jag verkligen över då min sambo ringde mig till jobbet och sa att Isabell är sjuk.. Sjuk??? Du måste skämta hon hade ju feber förra helgen och halva veckan.. Hon kan inte vara sjuk...
Dessutom var Ellen också hemma från dagis idag då hon haft feber hela helgen...
Tog det beslutet att nu åker vi till farbro doktorn. Så jag beställde tid och vi åkte iväg.. Tur var det för hon hade inflamation i örat! Så nu fick hon en tre-dagars antibiotika kur..

Så nu tummar och tår upp att hon blir frisk fort och att flickorna får vara friska!!!


Imorgon måste jag börja förberäda lite inför Isabells 2-års kalas inkommande söndag.. Något saltigt och gott.. Tårtan har jag beställt eftersom jag inte är en höjdare på tårtor!
Det kommer att bli Isas favorit.. "Hello Kitty"

Men nu till veckans höjdpunkt på kvällen :


Desperate housewifes...



Trevlig början på veckan

lördag 20 november 2010

Så länge sedan..

Senaste inlägget men tyvärr TIDEN vill inte räcka till.... Så käns det väl för det flesta??

Har igen en hög skolarbeten som väntar på att bli gjorda och det käns som om de ALDRIG tar slut..Varje kurs innehåller många och rätt omfattande arbeten som kräver sin tid....

Och faktist i planeringen inför helgen står det i min kalander gör socialpedagogik arbete..Men sanningen är att jag inte har hunnit börja ens..MEN kanske imorgon om jag ens skulle börja titta så kanske jag skulle komma igång , måste kämpa!!!



Nu till något skojigare , om 6 dagar fyller min lillis 2 år! Otroligt vad tiden går nyss var ju hon en liten skrutt som låg på min mage och tittade på mig..Nu är det full fart heeela tiden.. Mmmm :)



Lilla Isabell ca 2 dagar gammal




Så inkomande vecka kommer att gå åt till lite bak och födelsedags förberädelser och ocksp lite socialpedagogik..Bra blandning va ???

Förra veckan var verkligen URK! Först var Isabell sjuk, sedan jag och nu är det suprise suprise Ellens tur..När vi vaknade imorse hade hon en temp på 39grader och ni kan ju gissa att hon var rätt häning..Så det har blivit en inne dag med mys i soffan och en massa svartvinbärs saft..Så duktig fast hon haft så hög feber, gullisen! Hoppas det är bättre imorgon ...

EN SKÖN FORTSÄTTNING PÅ HELGEN, skall titta på en film " The Proposal"

KRAM,

fredag 29 oktober 2010

Mamsen haft en stumd bara för sig själv..

Idag har jag varit till frissan ... Lite halv kaotiskt var det i början för också töserna skulle klippas... Ellen fundera nog då hon var klar om hon kunde bli kvar och vänta tills jag också skulle vara färdig... Men svarade ganska hastigt att hon nog skulle få ta och åka hem med pappa...
ÄNTLIGEN kunde jag sätta mig ner.. Njuta av en kopp kaffe, läsa nyaste Lantliv medan färgen gjorde sin verkan... Lite massage av hårbottnet då färgen skulle tvättas bort, UNDERBART!!! sedan upputsning av ögonbrynen, själva hår klippningen och ..VIPS.. Klar!!
Hur kan det vara så avkopplande??

Då jag väl var hemma igen möttes jag av en sambo som glatt ville att vi skulle skåla med ett glas skumpa.. Undrade nog om han blivit lite knäpp.. Varför???
Jo för idag har vi bott 1 år i vårat nuvarande hus..

Skål för oss och vårt hem...

SKÖN HELG TILL ALLA, PUSS

torsdag 28 oktober 2010

Hos oss pågår just nu..

Nattning av barnen och tentläsning, eller rättare sagt så skall följande bok läsas så jag sedan kan göra en "mindmap" av det jag läst.. Dagens skolvärld.. Göra mindmaps över en bok ?!? Don´t ask me why..










Så nu vet ni vad jag skall göra ikväll.. Gissa om det är inspirerande....

+ att kommande helg kommer att gå till att arbeta.. Har lovat hoppa in och göra ett extra pass på ett boende..

Nu till boken...

Ha det gott !!

tisdag 26 oktober 2010

Dumma snuva..



Förra veckan var Ellen hemma med feber..Nu är det mammas tur, eller feber har jag inte men snuva...Och det som kanske är det mäst irriterande är att vara täppt .. Huvudet känns som bly och humöret är inte på topp..




Kvällen har jag tillbringat på flickornas dagis. Det har varit föräldrarmöte. Tyckte det var riktigt kul faktist.. På nåt sätt trevligt att sitta och diskutera och få fråga personalen om saker som man inte alltid hinner eller kommer på att fråga.



Känns lite stressigt just nu när det gäller mina studier... Har två arbeten som borde göras inom två veckor.. Låter kanske länge dit men inte i en småbarnsfamilj och med en sambo som inte alltid finns hemma..

Orsaken till stressen ligger i litteraturen..Otroligt svårt att få tag på de böcker som behövs..Hur kan det vara så svårt.. När jag senast studerade för tja typ 5 år sedan så kommer jag ihåg att litteraturen också ställde till problem..Hur har inte detta gått framåt alls?? Vad lever vi i för värld då allt annat utvecklas snabbare än vad man hinner med.

I förra veckan då jag besökte lokala bilblioteket och skulle ha en bok så fanns närmaste exemplaret av boken nånstans i Österbotten... Jo sen fanns det ett exemplar i Nyland men de kunde inte biblioteket fjärrlåna. Så det betyder att JAG som inget annat har att göra *fniss* skulle åka ca 60km efter en bok.. Never ever...

Saken löste sig och nu väntar boken i biblioteket här nära mig.. SKÖNT!!

Nu borde jag bara hinna läsa den också och utföra min skriftliga uppgift...



Nu tänker jag gå och lägga mig.. snörvel snörvel.. Hoppas på ett bättre mående imorgon





God natt !






Förra veckan plockade jag ihop mina gamla flaskor och la dem i denna gamla flasklåda..

Nu borde jag hitta en trevlig plats för dem också. Ääälskar verkligen att kombinera nya och gamal saker i ett hem.

söndag 24 oktober 2010

Höstmörkret

I vår lilla by har vi en liten mysig inrednings affär som jag gillar MYCKET.. Har köpt denna vackra lykta därifrån..
Fatet kommer från inrednings affären tre små rum

Fy nu är det mörkt ute.. Hinner knappt ut efter jobbet förrän mörkret sänkt sig..


Något som är mysigt är ljus, det bästa när mörkret kommer är känslan av tända ljus i heeela huset ..


Igår var Ellen och jag på utfärd... Om vi nu kan kalla det för utfärd då vi åkte buss till stan. Ellen har inte åkt buss bara en gång förut så för henne var det EXTRA spännade att få åka. Isabell stannade hemma med farmor.


I skrivandets stund sitter jag och väntar på besök av en barndomsvän. Skall bli skoj att ses då vi träffas sällan nuförtiden då vi bor så långt ifrån varandra..


EN SKÖN SÖNDAG ..


Kram




fredag 15 oktober 2010

Ännu en bild på Isabell


Som vant kommer ner i rutschbanan


Härliga små stunder..

Förra helgen var vi alla LEDIGA, inget jobb inga måsten super härligt..

Vi passade på att åka till HoP-LoP med barnen.. Något som verkligen uppskattades..

Farten var enorm och våra små "apor" klättrade vant omkring överallt.. Det var så roligt att se dem leka och ha roligt..

Det är faktist lite småkul som förälder att krypa omkring och ha roligt..

Tyvärr så får jag hastigt ont i knäna då jag försöker hålla samma fart med barnen..


Isabell hittade sitt favorit ställe.. Det var absolut rutsch-banan.. Ivrigt klättrade hon upp och väl uppe ropade hon högt och ljudligt mammaaaaa Mammaa komma ner.. och så tjöt hon av skratt och samma procedur pågick X-antal gånger...
Det är dessa små härliga stunder som gör det extra goda i livet..
Njut och ta vara på alla härliga små stunder
SKÖN HELG











torsdag 14 oktober 2010

Studieliv..


Ja just det har nu spenderat tre dagar på skolbänken.. Roligt men otroligt vad det tar på krafterna.. Undra på att "skolelever" blir trötta.. Är inte skoltrött men trött..Ni förstår..
Mycket info som skall rymmas i huvudet bland med allt det andra.. Ou nou...
Nu har jag en MASSA arbeten som skall göras... Planering planering.... Men mera timmar i dygnet... Borde jag få absoluuuut!!!

När det är som mäst KAOS så har jag en liten liten underbar tös som inte velat somna om kvällarna.. Sen då hon fått komma i våran säng så då har hon somnat..Själv har jag kännt mig som ett utvecklat papper på morgonen..Men det är ju så underbart gosigt ÄVEN fast det är mitt i natten som jag blivit väckt av lilla Isabell då hon sagt, mamma liite närmare och kurrat ihop sig på min arm.. SKÖNT!!

Typiskt nog så har min kära sambo jobbat precis alla dagar jag varit i skolan... Tur så har fammo kunnat hjälpa med barnvakt och lite hämtning från dagis..Något som varit guld värt och gjort det möjligt för mig att vara i skolan..

Nej sjutton nu vaknade Isabell.. Måste kila..

fredag 8 oktober 2010

Veckas bästa dag är här..


Det är verkligen något magiskt över fredagen, speciellt om jag vet att det finns några måsten under helgen...

Tyvärr så var jag så trött då vi äntligen kom hem att jag helst skulle ha velat sätta mig ner och gråta.. Orsaken var nog inte tröttheten i sig utan tröttheten på att ha en jäkla huvudvärk som molat på under hela dagen..

Det kändes som dagens bästa dag höll på att sluta i katastrof!!!


Tyvärr så har inte kvällen varit så super förrän nu ... För inget ville hjälpa mot min huvudvärk.. Var till och med på promenad med hunden, men inte ens friska luften hjälpte.. Det var i alla fall roligt att se att hunden njöt av att få springa fritt omkring och nosa...


Hoppas verkligen på en bättre dag imrogon för då bär det av till Hop-Lop... Ellen är helt i farten över att få åka och leka..


Skön fredag till er alla...


måndag 4 oktober 2010

Kreativit KAOS...


Det är precis så som jag kan beskriva vårat hem och hushåll just nu... Har nu suttit några dagar med mitt första inlämnings arbete till skolan.. Det betyder att allting annat har typ tja blivit ogjort...
Vilket i sin tur betyder att:
Tamburen är en sandlåda
Golven fått en ny "panel" bestående av hundhår
Bykkorgen svämmat över, och underkläderna börjar ta slut
Leksaker och andra prylar finns inom nära räckhåll oberoende var du står i vårat hus..
Vill ni höra mera knappast..Tyvärr är jag för feg för att visa er bilder på hur ett kreativt kaos ser ut hemma hos, mattssons kaos...
Tar nya tag och imorgon väntar ett kaos på mig!

Trevlig vecka önskas alla

tisdag 21 september 2010

Ibland blir man så glad :)

Som när man vunnit tröste pris från bloggaren , http://www.countrysally.blogspot.com
En sådan lite grej fick jag hem på posten idag . Betydligt roligare än att få räkningar.


Tack för den Sally .








Blir också glad när jag övervinner min lathet och tar mig i kragen och går ut på promenad. Som idag när det regnat i princip hela dagen och helst av allt kurrar i hop mig i soffan... Någon som till blir glad är ju såklart :










Just nu skulle ja bli super glad om jag skulle hinna läsa all litteratur klart till torsdagens kurs.. Så för att bli det så är det bara att sätta sig ner och läsa..

Glada hälsningar härifrån....

torsdag 16 september 2010

Ruggig höstkväll..

Det är nog lite tråkigt med regn, men visst är det skönt att få vara inne och mysa..
Det har varit full rulle här,men det är väl så som det är hos de flesta familjer.

Själv har jag avklarat de första skoldagarna i förra veckan. Roligt men tillika konstigt och en aning stress inför alla hemuppgifter. Men bara att försöka göra så gått jag kan .. Eller?? Ja i alla fall MÅSTE jag planera min tid så att jag får allt gjort..

Förra helgen var jag på bröllop, de var så roligt och avkopplande att få vara med och njuta. Barnen var hos mommo och moffa och min kära sambo var på jobb.. En hel kväll bara för mig , SUPER!

Tänkte bjuda på några höst bilder, Varsågoda





Hallen har fått ett nytt
lyft av Ikeas skoskåp, två
tavlor jag köpte från Astrid
Lindgrens värld i somrast
och en marimekko lampa
som jag för evigheter sedan
ropat in på huuto.net
Höstens äppel testas av
sötnosarna..
Klippa och klistra när det
ösregnar ute, mycket roligt
enligt Ellen
Och höstens första kantarell
sås som gjordes av min kära
sambo..Inte så illa.

måndag 6 september 2010

Pyton..

Det är precis rätt rubrik för hur jag mått i helgen... Febern gick bort på en dag men resten av veckan kände jag mig väldigt trött.. Det blev en tung vecka... Såg verkligen framemot helgen men tyvärr mådde jag inget vidare på varken lördagen eller söndagen. Hade ont i magen och diarré , nice!
Tur så känns det betydligt bättre idag och magen är i skick, skönt!

I onsdag börjar skolan.. Skall bli spännande men tungt.. Det är ju rätt länge sedan jag suttit på skolbänken och det är inte det lättaste...
Igår satt jag och lagade min förhandsuppgift och det känns skönt att ha den klar. Skall ännu fixa klart en plansch som man skulle göra som en presentation av sig själv. Det är lite limmas och klistras på den ännu .
Sedan är det bara att åka iväg..
Ajoo i helgen läste jag också klart en av artiklarna som vi skulle läsa så det känns faktist bra att jag inte är helt i sista minuten som senast.

Barnen ligger i sina sängar men har ännu inte somnat, ligger och pratar med varandra så mysigt.. Måste ändå vara roligt att ha så fint sälskap av varandra, fast de inte förstår det ännu.. Tänk att inte behöva sova ensam i sitt rum utan kunna sova med sin syster eller bror. Tycker att det borde vara det bästa. Fast visst har det ju sin nackdel.. Det att de är rätt ofta som de väcker upp varandra. I alla fall vill Isabell vakna lätt om Ellen vaknar , tvärtom går det bättre.
Men nu tror jag töserna somnat, varit tyst en längre stund nu..
Det betyder att jag skall smyga mig ner och laga mitt arbete till skolan klart.


En trevlig början på den nya veckan

onsdag 1 september 2010

Hemma..

Just nu ligger jag på soffan med lap-toppen i knät. Legat hemma i feber hela dagen, urk! Hatar att vara sjuk, hoppas det är bättre imoron och hoppas jag kan gå till arbetet!

För att få tiden att gå har jag shoppat på webben lite..Nice :)

Klickat hem följande saker







Samt




Nu skall jag passa på att vila en liten stund förrän gullena kommer hem, för då är det full fart igen kan jag lova.